Koszyk (0)
Powrót do Journal

STUDIUM TRZEPAKA

Raster Gallery

ul. Wspólna 63 00-687 War­szawa

oskar zięta, sculpture raster gallery, trzepaki
Transformacja funkcji w formę

W Ogrodzie rzeźby Raster, znajomą oku formę trzepaka podwórkowego, Oskar Zięta ubiera w nową figurę: Trzepaka 4.0. Figurę nowoczesną i nową. Figurę wypełnioną powietrzem. Figurę nim deformowaną. Figurę, która jest i będzie eksperymentem.
oskar zięta, sculpture raster gallery, trzepaki

zdjęcie: Michał Kaczyński

Oskar Zięta - architekt, dizajner i artysta - łączy w swoich pracach modernistyczne zainteresowanie technologią i pasję tworzenia nowych form z postmodernistycznym poczuciem humoru. Punktem wyjścia do realizacji Zięty jest materiał i jego specyfika. Opracowana przez niego autorska technologia FiDU pozwala na tworzenie zaskakujących, trójwymiarowych przedmiotów, rzeźb, a nawet obiektów architektonicznych z cienkiej blachy. Wycinane z niej kształty są spawane, a następnie, jak balony, nadmuchiwane pod ciśnieniem.
oskar zięta, sculpture raster gallery, trzepaki

zdjęcie: Michał Kaczyński

Rozwiązanie zaproponowane przez Ziętę jest błyskotliwą innowacją technologiczną pozwalającą na tworzenie niezmiernie lekkich obiektów o dużej wytrzymałości, ale zarazem odkryciem uwalniającym niezwykły potencjał plastyczny. Uwodząca prostota tej metody kusi do eksperymentów z przedmiotami użytkowymi jak i obiektami artystycznymi - pozwala na produkcję seryjną i jednocześnie zachowanie indywidualnych cech tworzonych przedmiotów, bo identyczne formy nigdy nie nadmuchują się idealnie taka samo, a specyfika metalu daje niemal nieskończone możliwości opracowania powierzchni i koloru.
oskar zięta, sculpture raster gallery, trzepaki

oskar zięta, sculpture raster gallery, trzepaki

Punktem wyjścia do zrealizowanej w ogrodzie rzeźby Raster serii stalowych rzeźb był stojący tu "od zawsze" i od dawna nieużywany metalowy trzepak. Ćwiczenia Zięty przenoszą ten zakorzeniony w naszej kulturze podwórkowej obiekt w świat form abstrakcyjnych - zwiewnych i nierealnych. Połyskliwe, nadmuchane jak balony, są refleksem figur gimnastycznych, fikołków i obrotów, którym w istocie trzepaki służyły częściej niż oryginalnie zadanej funkcji.
Zięta stworzył nie tylko uznaną na świecie markę projektową i wytwórnię, ale również rozpoznawalną od pierwszego spojrzenia własną formę, swego rodzaju kreatywne perpetum mobile. W intrygujący sposób zbliża do siebie dwie różne dyscypliny - projektowanie i sztukę - wnosząc w pole tej drugiej niegdyś zarzucone jakości - innowacyjność technologiczną, głębokie zrozumienie materiału i nieskrępowany, formalny manieryzm.

oskar zięta, sculpture raster gallery, trzepaki

zdjęcie: Michał Kaczyński

„Projekt za punkt wyjścia bierze figurę podwórkowego trzepaka i na jej pod­stawie eks­ploruje nieoczywistą przestrzeń między użytkowym obiektem ogrodowym a abstrakcyjną, futurystyczną w wyrazie formą przestrzenną.”






Ziętę interesuje bardziej fantastyczność otaczających nas przedmiotów niż ich użytkowy wymiar, potencjał gry z wyobraźnią i pamięcią. Jego obiekty o lustrzanej powierzchni odbijają w sobie uwodzącą powierzchowność dizajnu i jednocześnie bezkompromisową bezinteresowność sztuki. Ikoniczne i refleksyjne, łączą w sobie zdawałoby się niepoprawne, ale bardzo współczesne tęsknoty: za bardziej zjawiskowym życiem i za sztuką jako wizualną sensacją, uwalniającą grą czystych form.

~GALERIA RASTER O TRZEPAKACH
oskar zięta, sculpture raster gallery, trzepaki

zdjęcie: Michał Kaczyński

oskar zięta, sculpture Nawa

Zupełnie inną, acz językowo zbliżoną translacją jest zielonogórska rzeźba GENERACJE. Nadaje ona nowych, trójwymiarowych znaczeń płaskiej geometrii reliefu Mariana Szpakowskiego. Tłumaczy je na język projektowania generatywnego i technologię FIDU.

Więcej o rzeźbie GENERACJE >>>





Zięta przywołuje stare formy i idee, nadając im nowego – często prowokacyjnego wyrazu. Stal, z którą w największej mierze pracuje artysta jest tak plastyczna i wdzięczna – bo głęboko przez niego przestudiowana. Wypolerowany materiał staje się lustrzaną powierzchnią powielającą otoczenie. Rzeźby instalowane na zewnątrz stają się zwierciadłami dla zieleni, nieba i obserwatorów. Zapraszają do bliskich spotkań - jesienią pod trzepakami w ogrodzie rzeźby galerii Raster.
Oskar Zięta przerysowuje, unowocześnia i tłumaczy formy na swój alfabet FiDU. Takie translacje możemy obserwować w konstrukcji łukowej pawilonu miejskiego NAWA we Wrocławiu. Mocno opierając się o historyczny kontekst miejsca, artysta rozszerzył definicje łuku w rzeźbie i architekturze, o łuk FiDU. Stalowy, deformowany powietrzem, piękny i stabilny.


oskar zięta, sculpture generacje Zielona Góra

Nie przegap

Zieta Studio na ICFF

Stoisko 1135, Javits Center, Nowy Jork

Stoisko 1135, Javits Center, Nowy Jork

Prosimy wybrać preferowany język i walutę, aby proces zakupowy był przyjemniejszy.
Wybór można zawsze zmienić w menu na górze
Akceptuję