Koszyk (0)
Powrót do Projektów Unikalnych

HARMONICA TABLE — KONSTRUKCJA, KAMIEŃ, PROCES

Myślenie konstrukcją — esencja projektowania Zięty

Harmonica Table materializuje konstrukcyjne myślenie Oskara Zięty i jest esencją jego projektowych procesów: od analizy zachowań materiału, przez dialog z jego siłami, po precyzyjną harmonię między kontrolą deformacji a jej brakiem. To stół kontrastów: ciężkiego z lekkim, metalu z kamieniem, płaskiego z przestrzennym. 

zdjęcie: Szymon Jędrzejewski, światło: Alex Iwański, produkcja: Julia Leus Produkcja: Julia Leus

Ewolucja stali — brutalistyczna forma, eksperymentalna geneza

To obiekt użytkowy i rzeźbiarski, który zestawia dwa światy: technologię FiDU — swobodnej deformacji metalu pod wpływem ciśnienia wewnętrznego — oraz siłę natury, reprezentowaną przez stal ujawniającą swoje wewnętrzne napięcia i organiczny granit o niepowtarzalnej strukturze. 

zdjęcie: Jakub Musialski

zdjęcie: Jakub Musialski

Harmonica Table łączy brutalistyczną stalową podstawę z kamiennym blatem, budując napięcie między trwałością i ekspresją materiałów a ultralekką potęgą technologii. Jego rzeźbiarska forma jest wynikiem wieloletnich badań nad metalem deformowanym ciśnieniowo — badań, które prowadzą Ziętę do odkrywania nowych sposobów stabilizacji konstrukcji rzeźbiarskich, użytkowych i architektonicznych. 

zdjęcie: Szymon Jędrzejewski, światło: Alex Iwański, produkcja: Julia Leus Produkcja: Julia Leus

zdjęcie: Szymon Jędrzejewski, światło: Alex Iwański, produkcja: Julia Leus Produkcja: Julia Leus

Dramaturgia kamiennego blatu
Integralną częścią konstrukcji Harmonica Table jest granitowy blat z bloku kamienia o wyjątkowej, gęsto uziarnionej strukturze mineralnej. Kamień został rozcięty jak monumentalny blok rzeźbiarski, w sposób odsłaniający jego pierwotne, geologiczne wnętrze. To technika zarezerwowana dla monumentalnych rzeźb i instalacji — tam, gdzie liczy się nie perfekcja, lecz dramaturgia natury. 

To powierzchnia nie do powtórzenia, absolutnie jednostkowa — otwarte serce skały, ukazujące dramatyczne uskoki, mineralne napięcia i chaotyczne uziarnienie powstałe pod ciśnieniem milionów lat. Każdy odprysk i każda nieregularność stanowi zapis historii Ziemi, wydobyty jednym, nieodwracalnym cięciem. 

zdjęcie: Jakub Musialski

zdjęcie: Jakub Musialski

Rzemiosło i natura — krawędź i gest

Blat zachowuje pełną autentyczność mineralnej struktury. Jego niepolerowana krawędź została uformowana ręcznie przez mistrza kamieniarstwa — rzemieślnika prowadzącego świadomy, odważny dialog z materiałem starszym niż ludzkość. Efekt jest rzeźbiarski i precyzyjny: krawędź łączy dramat naturalnego przełamu z kontrolą ludzkiej ręki, czyniąc z blatu element równie ekspresyjny jak stalowa podstawa. 

zdjęcie: Jakub Musialski

zdjęcie: Jakub Musialski

W rezultacie spotkania naturalnego kamienia z deformowaną stalą powstał obiekt niepowtarzalny, pozbawiony seryjności, potwierdzony autorskim wykonaniem i posiadający wysoką wartość kolekcjonerską. Harmonica Table łączy światy natury i twórczej inżynierii — i w takim zestawieniu może wydarzyć się tylko raz. 
Proces Harmonica — metal, który rośnie
Koncepcja Harmonica jest ewolucją procesu kontrolowanej utraty kontroli. Stal podczas deformacji FiDU rośnie — przechodzi z formy płaskiej w trójwymiarową dzięki wtłaczaniu ciśnienia pomiędzy precyzyjnie zespawane membrany. Harmonica manifestuje fenomen multiplikacji elementów, które poprzez ekspansję wolumetryczną rozwijają się niczym miech czy akordeon, tworząc segmentową, brutalistyczną bryłę.

To właśnie rytm tej deformacji — repetytywny, sekwencyjny, a jednocześnie organiczny — stał się inspiracją koncepcji Harmonica oraz fundamentem późniejszych eksperymentów: od stołów, przez lampy, po instalacje w przestrzeni publicznej. 

Wolumetryzacja funkcji — nowy język projektowania

Koncepcja Harmonica otworzyła w twórczości Zięty etap, w którym funkcja zostaje „wolumetryzowana”. Powietrze — główny czynnik sprawczy technologii FiDU — staje się konstrukcyjnym narzędziem projektanta. Zięta określa je jako „powietrze podniesione do kwadratu”: element, który nadaje formie objętość, stabilność i tożsamość. 

zdjęcie: Jakub Musialski

zdjęcie: Kacper Miodek

Efekty widoczne są w obiektach-rzeźbach, stołach i lampach Harmonica: każda forma dokumentuje proces, każda funkcja zyskuje przestrzenność, każda konstrukcja staje się architekturą. 

zdjęcie: Jakub Musialski

zdjęcie: Szymon Jędrzejewski, światło: Alex Iwański, produkcja: Julia Leus Produkcja: Julia Leus

zdjęcie: Alka Murat

Harmonica, Whispers i Echa — ciągłość jednego procesu

Harmonica Table jest częścią szerszej narracji rozwojowej, w której mieści się instalacja rzeźbiarska Whispers w Londynie oraz obiekty Echo. Wszystkie powstały dzięki tej samej technologii, temu samemy proceswoi, lecz różnią się momentem injekcji ciśnienia, kierunkiem i rozkładem sił. 
Obiekt Harmonica Table prowadzi liniową narrację o procesie deformacji, rzeźba Whispers i jej Echa — przedstawiają wariacje osiowe i funkcjonalne. Wspólnym mianownikiem pozostaje proces FiDU: minimalna zmiana parametrów prowadzi do maksymalnie odmiennego rezultatu. 

zdjęcie: Alka Murat

zdjęcie: Alka Murat

zdjęcie: Alka Murat

zdjęcie: Alka Murat

zdjęcie: Alka Murat

Harmonica nie jest więc wyłącznie obiektem — jest metodą. Językiem formowania, który można skalować od obiektów użytkowych po instalacje architektoniczne. 

Nie przegap kolejnych eventów

Obserwuj nas

Najnowsze na Instagramie

Prosimy wybrać preferowany język i walutę, aby proces zakupowy był przyjemniejszy.
Wybór można zawsze zmienić w menu na górze
Akceptuję